Ongewenst gedrag bij The Voice, meer impact dan #metoo?

Ongewenst gedrag bij The Voice, meer impact dan #metoo?

Ongewenst gedrag komt voor in alle sectoren, in het hele land. Na de uitzending van BOOS over de misstanden bij The Voice, heeft het onderwerp meer aandacht dan ooit en komen er steeds meer meldingen. Afgelopen weekend nog werd besloten dat de directeur van Ajax per direct moest stoppen nadat hij langere tijd ongepaste appjes aan vrouwelijke collega’s stuurde. Er lijkt iets in gang gezet te zijn.

Als vertrouwenspersonen juichen wij de aandacht voor dit onderwerp toe, maar met een dubbel gevoel. Er zijn te veel slachtoffers. Nog altijd is de drempel om ongewenst en grensoverschrijdend gedrag te melden hoog. Heb je dan de stap gezet dan krijg je in veel gevallen ook nog te maken met victim blaming. Dat helpt niet als je twijfelt of je jouw ervaring wilt melden.


Wat is nodig binnen organisaties?

Kort samengevat, en hier komen we later zeker nog uitgebreid op terug:
• Een heldere gedragscode
• Een klachtenregeling waarin staat hoe gemeld kan worden en wat er vervolgens met de klacht gebeurt
• Een (externe) vertrouwenspersoon
• Voorlichting
• Het onderwerp op de agenda houden


De Twentsche Courant Tubantia besteedt ook veel aandacht aan dit onderwerp en vroeg ons vlak na de uitzending van BOOS naar onze ervaring:


https://www.tubantia.nl/hengelo/vertrouwenspersoon-uit-twente-over-grensoverschrijdend-gedrag-werknemers-denken-dat-ze-zelf-de-oorzaak-zijn~af17858a/